Insurans kenderaan………..patutkah kenderaan lebih berusia (melebihi 10 tahun) membayar kadar premium insurans yang lebih tinggi berbanding kenderaan baru….?

Patutkah insurans kereta ini lebih tinggi dari kereta baru…???

p/s: maaf kepada tuanpunya kereta…!!

Di sebalik berita mengenai gempa bumi dan tsunami yang melanda negara matahari terbit, apa kata kita renungkan dan fikirkan sedikit tentang isu berkenaan kadar premium insuran kenderaan berusia melebihi 10 tahun di negara kita.

Perkara telah dibangkitkan di Parlimen kerana boleh membebankan bagi pemilik kenderaan yang berusia..Yang menjadi persoalannya, Bank Negara boleh meluluskan perkara ini..Yang akan menanggung bebannya siapa..?Persoalan lain…perlukah kenderaan yang berusia dan sesetengahnya hampir roboh diinsurankan dengan kadar yang lebih tinggi…Rujuk artikel dari Utusan Online ini….Kaji balik kadar premium insurans kenderaan..!!! dan juga artikel ini..Premium tambahan sehingga 150 peratus ‘sakitkan’ pengguna..!!

Namun…walau apapun, kenderaan wajib diinsurankan untuk membolehkannya mempunyai cukai jalan sekaligus melayakkannya berada di atas jalanraya di bumi Malaysia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *