Category Archives: blog

salam aidiladha di kotaraya

Kali ni, entah dah kali yang ke berapa aku & kami (aku:masa bujang, kami : masa dah kahwin) beraya haji di kota Kuala Lumpur ni. Selalunya raya haji kami tak balik kampung dan seingat aku sejak kawin ni baru sekali kami balik kampung. Tahun ni nampak gayanya surau kat rumah aku, Surau Apartmen Lumayan ni buat Solat Sunat Aidiladha untuk… (more…)

Kisah keistimewaan Makam Syeikh Abdullah bin Abdul Qahar….

Diceritakan bahawa kawasan pemakaman keluarga Syeikh Abdullah bin Abdul Qahar dulunya dipagar dengan menggunakan sejenis kayu iaitu kayu berlian secara berpangkah-pangkah. Kayu berlian merupakan sejenis kayu yang keras dan bermutu serta susah untuk diperolehi. Namun sekarang kayu yang menjadi pagar makam tersebut telah habis semuanya diambil oleh orang-orang kampung berhampiran dan sekarang dipagar dengan pagar konkrit berwarna putih. Makam Syeikh… (more…)

Protected: Keistimewaan Syeikh Abdullah bin Abdul Qahar…..mungkinkah sekadar mitos?

There is no excerpt because this is a protected post.

CINTA KENANGAN SILAM……………3.!!!

kuih-muih ni pulak aku jumpa kat pasar minggu di pekan di kampung aku..Kuala Berang.. Yang aku tau sejenis je, buoh gomok. Yang lain aku tak tau (aku tau makan je)..susah nak jumpa kuih ni semua..lebih-lebih kalau di Kuala Lumpur…haram nak jumpa.. Aku kalau balik kampung, wajib turun ke pekan, sebabnya nak cari kuih-muih tradisi takpun sayur-sayuran kampung yang jarang jumpa… (more…)

CINTA KENANGAN SILAM……………2.!!!

BURUNG YANG FAMOUS DI ZAMAN KANAK-KANAK. Sewah dan punai…… Dua spesies burung yang lama sangat aku tak jumpa…kat zoo mungkin ada kut..Sewah atau siwah (panggilan kat kampung aku)..ni sejenis burung pemangsa macam burung helang. Gambar sewah ni akuni aku snap kat ofis aku ari..masa dia bertenggek kat tingkat tandas di tingkat 29. Aku rasa teruja pasal lama sangat aku tak… (more…)

Protected: JEJAK LELUHUR THE SERIES……………..Mukadimah.

There is no excerpt because this is a protected post.

Protected: JEJAK LELUHUR THE SERIES……………..Syarif Abdullah bin Syarif Abdul Qahar a.k.a Tok Pauh

There is no excerpt because this is a protected post.

CINTA KENANGAN SILAM……………1.!!!

Sawah padi, tempat permainan zaman kanak-kanak di Dusun Gadong, Pasir Nering/Dusun. Semasa balik raya itu hari, sambil aku nak ziarah satu tempat yang semakin terbiar, sempat aku mengajak emak untuk melihat tempat yang pernah menjadi kawasan sawah padi semasa zaman aku kecik-kecik dulu. Kalau tak silap aku masa tu umur aku dalam lingkungan 5 atau 6 tahun kut. Mak aku… (more…)

CINTA KENANGAN SILAM the series………….????

ENTRI DALAM PEMBIKINAN……………….. 1.Sawah padi, tempat permainan zaman kanak-kanak di Dusun Gadong, Pasir Nering/Dusun. 2.Burung yang famous di zaman kanak-kanak. 3.Kuih-muih tradisional yang susah ditemui sekarang lebih-lebih lagi di Kuala Lumpur.

hari terakhir di…………………

BULAN RAMADHAN…!!!!!!!!!! Berbaloikah dengan amalan di bulan mulia ini……..? Hari ini merupakan hari terakhir di bulan Ramadhan untuk tahun ini………. Mungkinkah dapat bertemu kembali di masa hadapan….. Diharapkan semoga dapt bertemu kembali di tahun hadapan………. FIKIR-FIKIRKANLAH…………