Ustaz Azhar Idrus…….Satu Fenomena Lagi..!!!!!!!!!

Forum yang menggandingkan dua penceramah tersohor.

Al-Fadhil Ustaz Ismail Kamus

Ustaz Azhar Idrus; Daie Sejuta Ummah..

Jemaah yang hadir; bahagian kanan ruang solat (ruang muslimat)

Bahagian kiri ruang solat

Bahagian hadapan

Bahagian belakang

Selesai majlis, para jemaah mengambil kesempatan untuk bersalaman dengan Ustaz Azhar Idrus..

Suasana di perkarangan masjid….gerai-gerai yang menjual makanan & minuman, suasana umpama pesta….



kampung ku………Kampung Pauh

Rakaman kenangan yang diperolehi secara tersembunyi dan hati-hati……kena igap bulih nyor la jawabnye….

masjid lama kg pauh

Masjid Lama Kampung Pauh…..hanya gambar sebagai kenangan, masjid ini telah runtuh dimamah usia…

Kitab Bintang 12……sebuah kitab lama

Keterangan mengenai Kitab Bintang 12

p/s : Tak dapat dipastikan sama ada penulisnya Wan Ismail bin Yusof berasal dari Kampung Pauh, Kuala Berang atau Kg Pauh yang lain…

Tok Khatib We’………………

Terpanggil untuk taruk gambar arwah tokki bila terbaca satu posting kat facebook yang memohon untuk melihat gambarnya oleh salah seorang cucu beliau (yg lahir selepas kematiannya). Kebetulan ada tersimpan gambarnya, lalu aku scan dan tempek sekali la kat blog aku ni….pas ni aku upload la kat facebook aku pulak…

Allahyarham Khatib Ismail Ismail bin Umar.

Bekas imam Masjid Kg Pauh, bekas jurunikah & amil zakat bagi kawasan sekitarnya.

Gambar surat kuasa atau surat lantikan sebagai amil zakat fitrah yg dikeluarkan oleh Pejabat Hal Ehwal Agama Terengganu bertarikh 14 Mei 1978

ikan sungai………..memori suatu ketika dulu.!

Umpama sungai…..tempat permainan suatu ketika dulu.

ikan belida

ikan lampam

ikan toman

Iffah & ikan tilan

ikan baung……favourite aku ni, kalau balik kampung mesti cari sekor dua….

ikan bujuk, ikan haruan atau ikan ubi ?…..i’m not sure

ikan aji-aji….suka nengok ikan ni…

ikan tapah…….gerun dengan ikan ni dulu, boleh membesar sebesar tong dram.

ikan sepat

Masih ada lagi ke ikan-ikan ni kat sungai di kampung aku…? Atau dah pupus…..Yang pasti ikan tilan susah nak jumpa dah sekarang..

kuih sedap ngat……!!!!!

Nothing special…………….cuma sejenis kuih yang aku suka masa zaman sekolah dulu…..terjumpa semasa aku singgah di Kuala Abang(entri Kuala Abang), dalam perjalanan balik kampung di sebuah kedai di daerah Dungun semasa membeli sarapan pagi. Yang pasti aku pun tak tahu apa nama kuih ni…macam apam tapi cicah dengan kuah yang sedikit berempah…sedap tu…!!!!!!

Ustaz Azhar Idrus…….Satu Fenomena..!!!!!!!!!

Inilah wajah seorang ustaz yang mengalahkan selebriti…..tahniah ustaz kerana berjaya menarik minat golongan muda mendekati masjid..

Masjid Al-Imam As-Syafie….masjid pertama dalam wilayah Jawi yang memberi peluang kepada Al-Fadhil Ustaz Azhar Idrus mengadakan kuliah maghrib perdana dalam tahun ini…

Para jemaah yang hadir pada malam itu……

Kata-kata aluan dari wakil masjid….

Kipas besor yang turut menarik perhatian ustaz & diselitkan dalam kuliahnya….

Para jemaah berebut untuk bersalaman dengan Ustaz Azhar Idrus selepas solat Isyak (termasuk saya la..)

Bekas penyanyi kumpulan rock XPDC, Ali pun turut hadir mendengar kuliah…

Kemeriahan semasa program Kuliah Maghrib Perdana dapat dilihat di sini..

p/s: Sedikit tersentuh dengan kata ustaz semasa kuliah, ceramah/kuliah beliau di negeri sendiri kurang mendapat sambutan di mana yang hadir cuma warga2 emas yang dok rok cetong…yang muda belia takde…berbanding dengan sambutan yang diterima semasa kuliah di luar. Penuh satu masjid dengan para jemaah. Aduhai negeriku, apa nak jadi……..Jangan lupa kuliah Ustaz Azhar Idrus di Masjid As-Syakirin, Jalan Gombak pada 29 April 2012…InsyaAllah jika tiada aral akan turut serta…Jadual kuliah Ustaz Azhar Idrus bulan April boleh lihat di sini….

Syarif Abdul Qahar bin Syarif Muhammad Al-Baghdadi a.k.a Tok Paloh…..ziarah yang dilupakan!!

Sejarah kegemilangan tersembunyi di sini….patutkah ia terus dibiarkan tersembunyi….?

Bukit-bukau yang tersimpan suatu kegemilangan…

Makam yang tersembunyi di sebalik teduhan pohon rendang….menyimpan satu kegemilangan…

Adakah suatu yang tersirat di sebalik bongkahannya…?

Syarif Muhammad Al-Baghdadi a.k.a Tok Batu Belah……niat yang tertunai..!!!

Papan tanda makam……ada sesuatu yang perlu diperbetulkan..

Melintasi bongkahan batu belah yang dikatakan dibelah oleh Syarif Muhammad Al-Baghdadi sebelum sampai ke kompleks makam

Kompleks makam bersejarah…..

Makam Syarif Muhammad Al-Baghdadi……ada yang mengatakan bukan makam beliau sebenarnya..

Makam yang turut terdapat dalam kompleks makam..

Makam yang terdapat di luar kompleks makam

Masjid yang dibina oleh satu kumpulan jemaah berhampiran kompleks makam

Jeti untuk ke kompleks makam

Sungai Terengganu……satu catatan sejarah tersembunyi yang menghilir bersama arusnya ke kuala…..

Catatan: Ada pengkaji sejarah yang memanggil beliau dengan gelaran Tok Surat kerana beliau dipercayai penulis Batu Bersurat Terengganu yang ditemui di Kampung Buluh dan ada juga yang menggelarkannya dengan gelaran Tok Ayah (saya tak tahu kenapa). Juga ada yang mendakwa makam berkenaan bukan makam beliau yang sebenar tetapi makam tokoh agama yang terkenal & kontroversi suatu ketika dahulu yang berasal dari seberang. Wallahua’lam..

Exotic, rare and classic food from my hometown…..

Dapat menikmatinya semula hanya semasa balik kampung……Hidangan ala kampung….so exotic loorrr : Sup ayam kampung, ikan baung masak kuning, ikan lampam panggang, sayur air pucuk midin dan semestinya budu..perghh

ayam kampung dari kampungku

pucuk midin dari  Pasar Kuala Berang

Setelah dimasak, satu hidangan lengkap yang unik dan menyelerakan..

Set lengkap hidangan, sayur air pucuk midin, ikan lampam panggang, sayur kuning ikan baung dan sup ayam kampung (gambar dari atas ke bawah)

Keterangan lanjut : pucuk midin@ RM2.00 (RM 1/ikat x 2), 2 ekor ikan lampam @ RM 3.00 (RM 10/kg), 0.5 kg ikan baung @ RM 8.00 (RM 16.00/kg) dan sepasang ayam kampung @ RM 0.00 (tangkap sendiri kat depan rumah). Upah masak @ RM 0.00 (bini aku masak la).  Kos semua @ RM 13.00 sahaja (kat KL boleh dapat ke?)

gambar semasa makan & bila dah habis makan

harimau muda…………………

Tahniah…………………..emas Sukan Sea!!

Cuba lagi (kalau masih boleh la)……………….Olimpik !!!!

Sedikit komen dari hamba yang dah lama tak sepak bola…

………….hamba tengok sejak dari kempen Sukan Sea sampai ke last game (Bahraian), fokus akan hilang apabila separuh masa kedua terutamanya 20 minit terakhir………..terutama sekali PERTAHANAN……………..yang ni aku paling tak gemar bila tengok diorang main……………….Bila hamba tengok game Harimau Muda ni…….pertahanan la yang hamba akan peratikan…………marking fail, selalu tinggal penyerang lawan…………..

Itu je yang hamba nak royat, hok lain malah base aku………….moga ada peningkatan lepas ni……