Pasar Chih Tu, Kelantan

Tempat yang hampir menjadi lokasi wajib disinggahi apabila pulang ke kampung halaman isteri. Merupakan salah satu tempat yang sesuai untuk mengosongkan “saku seluar” anda sebelum kembali ke perantauan. Tips apabila ingin melawat ikon Tanah Merah atau nama sejarah lamanya “Chi Tu” atau “Chih Tu”….pastikan bonet kenderaan anda mempuyai ruang yang secukupnya….tm42Pasar Besar Tanah Merah

Suasana di dalam Pasar Tanah Merah yang agak meriah….lebih-lebih lagi di musim cuti umum dan cuti sekolah . Walau bagaimanapun, untuk menikamati “mega meriah” di di sini…ada dinasihati untuk mengunjunginya di musim cuti perayaan terbesar seperti musim cuti hari raya puasa dan hari raya haji.

IMG_0470hasil laut

tm31kudap-kudapan?

tm39sayuran

tm23buahan dan sayur-sayuran

Antara barangan yang selalu menjadi buah tangan untuk rakan-rakan dan juga sangat sesuai untuk memadatkan ruang kosong bonet kereta anda.IMG_0476keropok  (tolong promosi lagi untuk Kak Yah tu..)

 

IMG_0479satay ikan

IMG_0477nisse’ kerek..

tm35trademark oram Kelantan, budu

tm37Budu SEDAPPP…!!!!

Suatu yang paling menarik di sini…….kilauan emasnya ada di mana-mana di sekeliling pasar Tanah Merah ni….Cara yang paaaling cepat untuk mengosongkan poket anda….singgahlah di mana-mana salah satu kedai ni…tm44Cap Rusa, Sri Ayu, Madinah….

tm43Cap burung, Sing Kuang…..

tm41Cap Rusa…

tm40Dah penat…singgah beli air kat Bee Gar…duk  minum sini deh..sambil tunggu keto sewo nok kelik dumoh…Ore’ Tanoh Meroh mesti tahu gapo dio Bee Gar tuh..

p/s: jika kedapatan sebarang rasa kurang senang dengan foto mahupun nukilannya, dipersilakan ke ruangan komen…foto boleh dilenyapkan, tulisan bisa dilunturkan…untuk menggugurkan ketidakpuasan terpendam..

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *