Tag Archives: makam

Syarif Abdul Qahar bin Syarif Muhammad Al-Baghdadi a.k.a Tok Paloh…..ziarah yang dilupakan!!

Sejarah kegemilangan tersembunyi di sini….patutkah ia terus dibiarkan tersembunyi….? Bukit-bukau yang tersimpan suatu kegemilangan… Makam yang tersembunyi di sebalik teduhan pohon rendang….menyimpan satu kegemilangan… Adakah suatu yang tersirat di sebalik bongkahannya…?

Syarif Muhammad Al-Baghdadi a.k.a Tok Batu Belah……niat yang tertunai..!!!

Papan tanda makam……ada sesuatu yang perlu diperbetulkan.. Melintasi bongkahan batu belah yang dikatakan dibelah oleh Syarif Muhammad Al-Baghdadi sebelum sampai ke kompleks makam Kompleks makam bersejarah….. Makam Syarif Muhammad Al-Baghdadi……ada yang mengatakan bukan makam beliau sebenarnya.. Makam yang turut terdapat dalam kompleks makam.. Makam yang terdapat di luar kompleks makam Masjid yang dibina oleh satu kumpulan jemaah berhampiran kompleks makam… (more…)

Kisah keistimewaan Makam Syeikh Abdullah bin Abdul Qahar….

Diceritakan bahawa kawasan pemakaman keluarga Syeikh Abdullah bin Abdul Qahar dulunya dipagar dengan menggunakan sejenis kayu iaitu kayu berlian secara berpangkah-pangkah. Kayu berlian merupakan sejenis kayu yang keras dan bermutu serta susah untuk diperolehi. Namun sekarang kayu yang menjadi pagar makam tersebut telah habis semuanya diambil oleh orang-orang kampung berhampiran dan sekarang dipagar dengan pagar konkrit berwarna putih. Makam Syeikh… (more…)

Protected: Keistimewaan Syeikh Abdullah bin Abdul Qahar…..mungkinkah sekadar mitos?

There is no excerpt because this is a protected post.

Protected: JEJAK LELUHUR THE SERIES……………..Syarif Abdullah bin Syarif Abdul Qahar a.k.a Tok Pauh

There is no excerpt because this is a protected post.

Ziarah lagi makam tua di Kuala Lumpur

Tengah hari tadi, waktu rehat aku mengambil kesempatan menziarahi makam tua, Harun Ar-Rasyid di Sentul. Aku tepekkan gambarnya kat bawah ni.. Masa ziarah tu aku ada sembang dengan sorang brader kat situ, mungkin penjaga makam atau keluarganya kut. Dia banyak meluahkan tentang ketidakpuashatian beliau mengenai beberapa agensi kerajaan. Nanti aku sambung lagi…..kat sini jugak…

Ziarah makam lama di Kuala Lumpur……tak sangka di KL pun ada makam lama macam ni……….

Tak sangka rupanya di KL pun ada makam lama yang unik..Selepas membaca posting saudara Merah Silu di blognya…CATATAN SI MERAH SILU dengan tajuknya “Selamatkan makam Harun Al-Rasyid, satu-satunya makam berbatu nesan Aceh yang masih wujud di Kuala Lumpur”. Aku rasa terkejut sebab tak pernah aku tahu di KL pun ada makam macam, tambahan pulak makam dekat sangat dekat pejabat aku… (more…)

kegemilangan & kemasyhuran yang ditenggelam dan semakin dilupakan…!!

Semasa balik kampung untuk mengadakan kenduri aqiqah dan cukur jambul puteri bongsu aku tempoh hari (15-20 Mac 2011), aku mengambil kesempatan untuk menziarahi satu makam seorang tokoh yang dipercayai seorang wali atau pendakwah Islam dan juga seorang pemerintah sebuah kerajaan ataupun empayar Islam yang terkenal yang di kenali sebagai Kerajaan Temir dan juga digelar Dinasti Al-Kamil. Aku mencari makam tua… (more…)